SABC3: YET ANOTHER BIG SCHEDULE SHAKE-UP

Wednesday, February 22, 2017

DAILY TV NEWS ROUND-UP. Today's interesting TV stories to read from TVwithThinus - 22 February 2017.

Here's the latest news about TV that I read, and that you should too:


■ "The SABC's coverage of Jacob Zuma's State of the Nation 2017 address analysed.
Media show The Listening Post on Al Jazeera (DStv 406 / StarSat 257) looks at how the SABC and the Guptas The New Age Breakfast Briefing on SABC2's Morning Live the day after the speech was covered.

For instance: Al Jazeera finds that Leanne Manas throws president Jacob Zuma softball questions - that is until the show switches away from SABC2 (viewers) and continues to only be broadcast on MultiChoice's DStv on the SABC News (DStv 404) channel catering to pay-TV audiences.

Now suddenly "Peter Ndoro asks much tougher questions" when a much smaller TV audience is watching.


■ Television graveyard.
Millions of old TV sets are dumped and abandoned in massive warehouses across America - and the hard manual labour involved to break down and destroy or recycle old TV sets.

■ Second season of Showtime's Billions getting "a big promotional push" as if it's a new show.
In South Africa on DStv, not so much.

■ Lovely.
Matt LeBlanc eats horse penis in the new upcoming season of Top Gear starting on 8 March at 20:00 on BBC Brit (DStv 120).


■ Alberton school furious over eNCA (DStv 403) story it slams as a false report.
Marais Viljoen High School (MVHS) considering taking eNCA and eNuus on kykNET (DStv 144) to the Broadcasting Complaints Commission of South Africa (BCCSA) after unsubstantiated, slanderous report and the apparent failure to ask the right people for comment.


■ Russia's president Vladimir Putin is obsessed with television.
Specifically in watching to see how different TV channels cover him.


■ Court papers reveal how Botswana Television (BTV) got rid of its head of news in an election year.
Koketso Joshua Ntopolelang wants his job as head of TV news and current affairs at Botswana's state broadcaster back; shows court how he was allegedly purged from BTV and moved to another government department because he could allegedly "not be trusted" during an election year in Botswana.


■ New Zealand TV is trashing up current affairs in prime time.
Strange and trashy chit-chat as actuality programming instead of news.

■ Sky News (DStv 402) anchor Dermot Murnaghan warns
that the TV news at 22:00 on British television can't survive due to falling viewership.

■ Cameroon viewers treated to TV fight.
After last week's Egypt on-set brouhaha, in Cameroon on Sunday novelist Calixthe Beyala created an "incident close to barbarism and savagery" in an on-set clash.

■ CNBC Africa (DStv 410) opens a new studio in Rwanda.
Who knew? Apparently the ABN Group running the business TV channel on MultiChoice's DStv platform opened a new studio in Rwanda's Kigali Convention Centre. Of course there wasn't even a basic press release or statement to the media.

■ Japan gives money to improve Malawi television.
Malawi Broadcasting Corporation (MBC) gets millions from Japan to improve its MBCTV broadcasting equipment in Blantyre.

■ Unnamed Indian TV anchor caught as a prostitute.
Allegedly used her good looks to become involved in prostitution at a guest house in Hyderabad; police reprimanded her for illegal activities and "advised her to pursue her anchoring career professionally".

■ A second golden age for TV news channels in America?
Viewership soars thanks to The Lorax Donald Trump.

■ The SABC has now implemented the Scisys' dira! and MusicMaster systems.
New production and playout systems used by 19 of the SABC's radio stations. Of course it's hopefully not being held together by sticky tape in the rundown SABC studios.

■ Script for final episode of The Vampire Diaries is so brutal ...
it made actor Paul Wesley cry.