SABC: THIRD OF OUTSIDE BROADCAST TRUCKS NOT USABLE

Monday, April 11, 2016

SABC silent after it dumped Vuyo Mvoko's new show, On the Record, because he wanted to discuss state capture; censorship rife inside public broadcaster say insiders.


The SABC and SABC News (DStv 405) blatantly dumped contributing editor Vuyo Mvoko's recently launched weeknight show On the Record because he worked on doing an on-air discussion about alleged state capture by the Gupta family involving president Jacob Zuma.

City Press first reported the SABC's abrupt cancellation of On the Record for which the low-rated SABC News channel on MultiChoice's DStv satellite pay-TV platform actually altered its primetime channel line-up again in January to make space for the new show.

On the Record is gone, not even making it to three months on the air after it was launched in mid-January on SABC News.

Vuyo Mvoko, who still make appearances on SABC News, simply tweeted: "Regret to announce that there'll be no On The Record tonight – or in future for that matter – for reasons I won't get into right now. Thanks for the support."

It came after he still told viewers earlier the same day - with no advisory or programming change announced by the SABC or SABC News that it won't be happening and that the show is yanked - that people should tune in for a "live show on state capture and the Guptas".


The public broadcaster's spokesperson Kaizer Kganyago told City Press the public broadcaster's schedules has nothing to do with South Africa's public watching its programming.

"The change of our schedule, both on radio and television, has nothing to do with City Press".

Kaizer Kganyago has since failed to respond to a media enquiry from TVwithThinus as well as to all other media asking about the cancellation of On the Record.

SABC News insiders are saying they "live by censorship" inside the SABC's Auckland Park headquarters, "what's worrying is that it becomes clear when we don't go big on news items that are trending, that are being pursued by other broadcasters," says one SABC editor.

Vuyo Mvoko's show was allegedly cancelled according to insiders because an episode about state capture by the Gupta family couldn't be done without portraying president Jacob Zuma in a bad light.